Handelsbetingelser
Handelsbetingelser Fasan Digital
Disse leveringsbetingelser / handelsbetingelser (”Leveringsbetingelserne”) fastlægger de nærmere vilkår og rammer for Fasandigital levering af ydelser til sine kunder (”Kunden”), og indgår som en integreret del af kontrakten (”Kontrakten”) med Kunden og Fasan Digital samt eventuelle tillægsaftaler.
- Aftalens indgåelse
Fasan Digital og Kundens aftale er betinget af, at begge Parter har underskrevet Kontrakten. Eventuelle tillægsaftaler (”Tillægsaftaler”) mellem Parterne skal aftales skriftligt, og skal ikke påføres Kontrakten, men forudsætter en separat skriftlig aftale mellem Parterne.
- Hjemmesider og webshop
Inden hjemmesiden lægges online på Kundens domæne, sendes Kunden et link til en testside, hvorefter der afsættes 10 hverdage til eventuelle rettelser. Når testsiden er godkendt af Kunden, eller den 10 hverdages korrekturperiode er udløbet, må Fasan Digital opgave ift. webside eller webshop betragtes som afsluttet. Der må påregnes eventuelle kortvarige nedetider eller driftsforstyrrelser i en periode på op til 48 timer. Fasan Digital giver af sikkerhedsmæssige årsager ikke Kunden direkte adgang til følgende: FTP server, database, kontrolpanel, mailserver eller administrativ adgang til hjemmesiden. Kunden opsiger selv evt. eksisterende webhotel o. lign. Årligt DK-Hostmaster gebyr betales og fornyes af Kunden selv, medmindre andet er aftalt i Kontrakten eller Tillægsaftalen. Årlig hosting gebyr af webside, webshop og e-mails betales og fornyes af Kunden selv, medmindre andet er aftalt i Kontrakten eller Tillægsaftalen.
- Hjemmesideaftalen
Hjemmesideaftalen inkluderer følgende services: CMS-hjemmeside med mulighed for redigering af eksisterende indhold og oprettelse af op til 5 sider for Basic webside og 20 sider for Pro webside. Gratis opdateringsmulighed 2 gange årligt og fri fair-use support (op til 6 timer årligt). Der skal regnes med mindst en måned for færdiggørelse af hjemmeside. Kunde er ansvarlig for betaling af oprettelse og fornyelse af abonnementer til diverse plugins, såsom Elementor Pro, domænehosting etc. Ved webshops vil Fasan Digital opsætte op til 100 produkter, samt vejlede Kunden i opsætningen af nye produkter. Der skal regnes med mindst 2 måneder for færdiggørelse af webshop. Kunde er ansvarlig for betaling af oprettelse og fornyelse af abonnementer til diverse plugins, såsom betalingsløsninger, domænehosting etc.
- Kundens medvirken
Kunden skal sørge for, at Fasan Digital har modtaget den nødvendige information for at de(t) af Kontrakten og eventuel Tillægsaftale omfattede produkt(er) kan leveres, fx levering af kildekode, tekster og designmateriale. Fasan Digital kontakter hurtigst muligt kunden efter Kontrakten er underskrevet af begge Parter angående omfanget af nødvendig information (”Informationssamtalen”), hvilken Fasan Digital skal have modtaget senest 10 dage herefter (”Kundens Leveringsfrist”), medmindre anden Leveringsfrist er skriftlig aftalt. Såfremt denne information ikke er modtaget inden udløbet af Kundens Leveringsfrist forbeholder Fasandigital sig ret til at fakturere aftalen. Uanset ovenstående har Fasan Digital ret til at påbegynde arbejde på de(t) af Kontrakten og Tillægsaftale omfattede produkt(er) efter begge Parters underskrivelse af Kontrakten og Tillægsaftale.
- Fakturering
Medmindre andet er skriftligt aftalt, sker fakturering når det af Kontrakten og Tillægsaftalen omfattede arbejde påbegyndes. Hjemmesideaftale faktureres senest 30 dage efter indgåelsen af aftalen med mindre Risiko/kreditvurderingen anbefaler andet. (Fasan Digital henholder sig til Risiko/kreditvurderingen fortaget af tredjepart.) Fakturaen forfalder pr. fakturadato, og betaling skal ske senest 10 dage efter fakturadato (”Betalingsfristen”). Ved overskridelse af Betalingsfristen kan sagen videregives til 3. part, som følger gældende dansk lovgivning omkring rykkerprocedurer og inkassoservice. Manglende betaling er en misligholdelse af Kontrakten og Tillægsaftalen således, at Fasan Digital er berettiget til at ophæve Kontrakten og Tillægsaftalen uden at Fasan Digital kan gøres erstatningsansvarlig herfor. Ved sådan ophævelse vil FASAN DIGITAL i umiddelbar forlængelse af ophævelsen, uanset pkt. 6 fakturere hele den restende del af den bindende periode, samt eventuel opnået rabat i perioden fra Kontraktens indgåelse til ophævelsen vil blive efterfaktureret – rabat forstås som det prisnedslag justeringer der er aftalt på mødet med rådgiveren fra Fasan Digital. Hvis kunden flytter eller ændrer DNS indstillingerne så den hjemmesideløsning FASAN DIGITAL arbejder på ikke længere er online, ses dette som en opsigelse fra kundens side, da kunden derved vanskeliggør det arbejde FASAN DIGITAL jf. marketing strategien skal levere.
- Abonnement/hosting
Hvis Kunden har indgået en Kontrakt eller en Tillægsaftale vedrørende et af Fasan Digital’ abonnementsprodukter (”Abonnementsaftale”), forlænges Abonnementsaftalen, efter udløbet af de 12 til 72 måneder, automatisk med 12 til 72 måneder ad gangen, medmindre den er opsagt i overensstemmelse med pkt. 12. Abonnementsaftaler faktureres forud for 12 måneder ad gangen, med mindre andet skriftligt er aftalt. Inden udløbet af en 12-måneders periode vil den næste 12-måneders periode blive faktureret.
- Søgemaskineoptimering
Der kan ikke garanteres bestemte placeringer på Google ved indgåelse af aftale omkring søgemaskineoptimering (SEO).
- Firmasider på sociale medier
Kunden alene er ansvarlig for at behandle enhver form for henvendelse på og via firmasiderne. Kunden ejer selv firmasiden, men apps, og anden specialprogrammering lavet af Fasan Digital lukkes ved udløbsdato for abonnementsaftale, såfremt aftalen opsiges af Kunden. Kunden er selv ansvarlig for at indberette oplysninger til Skat vedr. spilafgift.
- Hemmeligholdelse
Medmindre anden aftale indgås herom, er Fasan Digital berettiget til vederlagsfrit at benytte de af Fasan Digitals udviklede produkter omfattet af Kontrakten og evt. Tillægsaftale i forbindelse med salgs- og markedsføringsmateriale.
- Ansvar
Fasan Digital er i intet tilfælde ansvarlig for Kundens datatab, indirekte tab og følgeskader. Fasan Digital fraskriver sig desuden ethvert ansvar i situationer, der må betegnes som force majeure lignende, fx strejke, brand, naturkatastrofer, afbrydelse og/eller svigt i energiforsyning og/eller kommunikationssystemer. Fasan Digital fraskriver sig ethvert ansvar for eventuel negativ omtale på Kundens profil(er) på sociale medier. Fasan Digital fraskriver sig ethvert ansvar, såfremt Kundens website skulle falde i placeringer på Google, grundet ændringer i algoritmen for rangering i Googles søgeresultater, eller hvis Kundens websites rangering falder grundet straf fra Google. Kunden alene er ansvarlig for at domænenavnet og webhotellets indhold ikke krænker 3. parts varemærker og/eller rettigheder og Kunden alene er ansvarlig for rigtigheden af SEO-tekster, som publiceres på kundens hjemmeside. Kunden alene er ansvarlig for at kontrollere at det er de korrekte kontaktoplysninger, der fremgår på Kundens hjemmeside og profiler på sociale medier, samt at funktionaliteten af eventuelle kontaktformularer er som ønsket. Fasan Digital forbeholder sig ret til driftsforstyrrelser i kortere eller længere perioder i forbindelse med vedligeholdelse og opdatering af IT-systemer. Fasan Digital kan ikke holdes ansvarlig for driftstop, tab af data o. lign. hos 3. partsleverandører (herunder webhotel). Fasan Digital må uden at bære ansvar for tab eller skade, redelegere Kundens domæne, ved indgåelse af aftale om produktion af hjemmeside. I forbindelse med redelegering af et domænenavn, fraskriver Fasan Digital sig ansvar for tab eller skade. Fasan Digital yder ikke support eller bærer ansvar i forbindelse med opståede problemer på Kundens egen mailserver ved redelegering af Kundens domænenavn.
- GDPR
Oplysningspligt Om Data Indsamling mht. GDPR – I forbindelse med aftaler indgået med Fasan Digital udbeder vi os navn, virksomhedsnavn, virksomheds adresse, CVR-nummer, telefonnummer og e-mailadresse. Det kan også være nødvendigt at udbede informationer som DK-Hostmaster login/adgangskode, e-mail login, samt andre konti med anden persondata, i forbindelse med udførelse af indgået aftale. Disse informationer bruges udelukkende til behandling af ordren og informationerne gemmes over aftalens løbetid. Som registreret kunde har du ret til at få indsigt, gøre indsigelse mod behandling, rette og slette den data, som vi opbevarer om dig samt få data udleveret i digital form. Kundens brug af Fasan Digital services sker i enhver henseende på kundens eget ansvar. I forhold til GDPR indestår Fasan Digital for behandling af kundens data og sikkerhed som beskrevet i databehandleraftale og Privatlivspolitik. Det er kundens ansvar at informere Fasan Digital om kundens evt. behandling af personfølsomme data hvorefter Fasan Digital vil fremsende tillæg til Databehandleraftalen omhandlende personfølsomme data. Fasan Digital har udarbejdet tiltag for at sikre at kundens online løsning lever op til de nye datalovgivningskrav, men da ejerskabet af hjemmeside samt online løsning tilhører kunden, er Fasan Digital i sidste ende ikke ansvarlig for kundens evt. overtrædelser af GDPR persondatalovgivningen. Disse forretningsbetingelser samt indeholdte ansvarsfraskrivelser er gældende uanset om Fasan Digital måtte have handlet uagtsomt.
- Opsigelse
Abonnementsaftalen er bindende fra 12 til 72 måneder (”Den bindende periode”) afhængig af den af Kunden valgte abonnementslængde. Hvis ikke Abonnementsaftalen opsiges med minimum 3 måneders varsel til udløbet af 12 til 72 måneder forlænges den automatisk med 12 til 72 måneder ad gangen, jf. pkt. 6. Opsigelse skal ske skriftligt, herunder pr. e-mail, til info@fasandigital.dk og kan ikke opsiges til andre e-mailadresser med tilknytning til Fasan Digital. Eventuelle forudbetalinger refunderes ikke. Når kunden opsiger sin aftale er der tale om en misligholdelse, derfor vil FASAN DIGITAL i umiddelbar forlængelse af opsigelsen, uanset pkt. 6 fakturere hele den restende del af den bindende periode. Ved tidlig opsigelse af aftalerne, vil indgående rabatter blive opgjort, og efter fakturaers med 10 dage på betalingen. Kunden kan få flyttet sin hjemmeside efter samarbejdet med Fasan Digital. Prisen for en flytning er 3995,- plus moms for hjemmesider, og kan kun udføres af Fasan Digital selv. Hvis kunden flytter eller ændrer DNS indstillingerne så den hjemmesideløsning FASAN DIGITAL arbejder på ikke længere er online, ses dette som en opsigelse fra kundens side, da kunden ved derved vanskeliggøre det arbejde FASAN DIGITAL jf. marketing strategien skal levere.
- Rettigheder
FASAN DIGITAL har ejendomsret og immaterialret til resultatet af Kontrakten og eventuelle tillægsaftaler, herunder tekster, billeder, video, domæner og hjemmesidedesigns. Kunden opnår brugsret hertil, når betaling, jf. pkt. 5, er sket. Efter udløbet af aftaleperioden, opnår kunden først ret til resultatet af kontrakten, når der er sket betaling for den fulde aftaleperiode. Har FASAN DIGITAL benyttet grafik fra 3. parts leverandører (fx Shutterstock.com), mister Kunden brugsretten dertil, ved ophør af aftalen.
- Ændring af Kontrakt, Tillægsaftale og/eller Leveringsbetingelserne
Fasan Digital forbeholder sig ret til årligt at regulere de i Kontrakten og Tillægsaftalen oplyste priser i henhold til udviklingen i nettoprisindekset. Fasan Digital kan med 1 måneds varsel ændre Kontrakten, Tillægsaftalen og Leveringsbetingelserne via e-mail eller brev til den e-mailadresse eller postadresse der er oplyst i Kontrakten. Kunden kan i den situation skriftligt opsige Kontrakten og Tillægsaftalen til ikrafttrædelsen af de nye aftalevilkår, hvilket dog ikke gælder i tilfælde af prisforhøjelser. Kundens opsigelse skal være afgivet senest 14 dage før ikrafttrædelsen af de nye aftalevilkår. Ændringer af for Kunden ensidig fordelagtig karakter kan gennemføres uden forudgående varsel.
Uanset det foregående kan Fasan Digital ophøre med at tilbyde webhotel med tre måneders varsel til udgangen af en måned, og må overdrage den tekniske drift af hosting til 3. part, såfremt dette sker uden væsentlige forringelser for Kunden.
- Forsinkelse af betaling
Ved enhver forsinkelse af betaling, forbeholder FASAN DIGITAL sig ret til at lukke for adgang til enhver ydelse i henhold til enhver aftale kunden måtte have med FASAN DIGITAL, herunder webhotel, hjemmeside, markedsføringsydelser og e-mail administrationsmodul, indtil FASAN DIGITALs tilgodehavende er komplet betalt.
- Lovvalg og værneting
Enhver tvist som måtte udspringe af Kontrakten, Tillægsaftalen og Leveringsbetingelserne mellem Parterne, skal anlægges ved Byretten i København. Tvisten skal afgøres efter dansk ret.
- Performance garanti
Som standard opsætter Fasan Digital call tracking ved Google annoncering. Dette opsættes på baggrund af dataindsamling samt optimering af performance. Fravælges dette vil enhver performance garanti frafalde på baggrund af manglende dataindsigt.
- Brug af eksterne samarbejdspartnere
Fasan Digital kan til en hver tid bruge eksterne samarbejdspartnere til levering af de aftalte timer til kunden. Når der bruges eksterne partnere til leverancer kan vi ikke måle det op i faktisk forbrugte timer. Derfor vil vi estimere den forbrugte tid, ud fra vores interne estimater på, hvor lang tid vores forskellige ydelser tager. Det er de samme estimater vi tager udgangspunkt i, når vi laver analyser til vores kunder. Via følgende link kan du finde den til en hver tid opdaterede liste over estimeret tidsforbrug på forskellige typer leverancer.